Testar och lär mig

2012-06-02 @ 18:58:05

Jahapp, det var ju det här med sociala medier, vill ju kunna å hänga med! Youtube nästa!
Nu har jag skaffat ett konto och ska testa hur det funkar. Tog en gammal animation jag gjorde för flera år sedan, då jag gick en kurs i Toon Boom och la upp. Ett julkort, lite sent eller väldigt tidigt. Och utan ljud. Men håll till godo ändå. Jag fick det ju att fungera. Stolt! Ja, en sak till: mitt användarnamn på youtube är piapictus. :)

- iPia :)

Fototävling & EU!

2012-05-24 @ 17:31:11

Jag är väldigt överraskad över att två av mina foton blivit uttagna att vara med i EU:s fototävling med tema "Livet på landsbygden". En jury i Bryssel utnämner vinnarna, vars bilder kommer att finnas med i en bok.

Här kan man se alla bidrag.
Och mina bilder finns i kategorin environment ("Three elements") och youth ("Winter-picnic").

Europa är vackert! :)

Crea diem! – Pia :)

Och vips var våren här!

2012-04-04 @ 12:12:45



Ha en riktigt skön helg och njut av våren! Kram!

- iPia :)

Önskar er alla en riktigt fin Midvinter!

2011-12-22 @ 09:55:57



- iPia :)

Glad Lucia!

2011-12-13 @ 10:45:37

Glad Lucia!

Jag önskar er alla en riktig glad och fin Lucia!

- iPia :)

Vem av mina grannar dricker gevalia?

2011-11-17 @ 19:41:59

Fixade lite i trädgården på lunchen idag, tömde vattentunnorna innan det frusit till is. Då ... märker ... jag ... doften av alldeles mjuka, varma, söta, nybakade vaniljbullar! Å, om jag hade vetat vem av mina grannar som bakat - då hade de fått oväntat besök. :)

- iPia :)

Grattis pappa!

2011-11-16 @ 22:32:00

Min pappa fyller år, så jag har ritat en teckning till honom. Det är väl så barn gör?

Kram på dig, pappa!


- iPia :)

Grattis pappa!

På min lilla önskelista ... nå't från Kramfors!

2011-11-15 @ 10:47:59

Snart fyller jag år och snart är det jul ... så, pst, familjen: Titta här vad jag önskar mig. Så att jag kan bli piggare ännu snabbare när jag är ute och går/joggar. Gäller att sätta fart på blodet så att man inte stelnar till, va!

- iPia :)

Fjädrande stavar

Godmorgon-medicin!

2011-11-15 @ 10:42:19

Det blir mörkare och kallare för varje dag, inte undra på att jag är trött. Inte blir det bättre av att jag inte kommer i säng på kvällarna heller. Min familj är nattugglor och jag är tydligen alldeles för social för att hoppa till kojs när alla andra är uppe. Hm. Tur att goda råd inte alltid är dyra då. Finns det nåt effektivare att ta en stärkande morgonpromenad i naturen, hej och hå! Se så glad jag blev! :)

Ha en solig och pigg dag mina vänner!
- iPia :)




Passionsfrukts-cheesecake till Far

2011-11-14 @ 09:51:29

Jag bakade en alldeles underbar cheesecake till min man igår, på Fars Dag.

Eftersom familjen älskar den tänkte jag dela med mig av receptet. :)

Cheesecake med citron och passionsfrukt.

CITRONCHEESECAKE MED PASSIONSFRUKT, cirka 10 bitar. Tillagning: cirka 2,5 timmar

Ingredienser:

150 g digestivekex (10-12 st)

50 g smör eller margarin

Fyllning:

4 gelatinblad

2 ägg

400 g philadelphiaost

2 dl crème fraiche (gärna lätt- om man vill ha en mindra mastig tårta)

1 1/2 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 citron, rivet skal och saft

Glasyr: (om man vill kan man göra dubbel sats :)

1 gelatinblad

2 msk socker

4 msk vatten

2 passionsfrukter

Tillagning: Krossa kexen fint. Smält fettet, blanda det med kexsmulorna och tryck ut i botten på en rund form med löstagbar kant (cirka 24 centimeter i diameter). Ställ i kylen.

Lägg fyra gelatinblad i vatten cirka 5 minuter.

Dela äggen i gulor och vitor. Blanda gulor, ost, créme fraiche, socker, vaniljsocker och citronskal till en slät smet. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i smeten.

Värm citronsaften i en kastrull. Tag den från värmen. Krama ur gelatinbladen och låt dem smälta i citronsaften. Låt svalna något och häll ner i en tunn stråle i ostsmeten under omrörning. Häll blandningen i formen och släta till ytan. Täck över och ställ i kylen minst 1 timme.

Blötlägg gelatinet till glasyren cirka 5 minuter.

Hetta upp socker och vatten i en kastrull. Krama ur gelatinbladet och låt det smälta i kastrullen. Skrapa ner innehållet i passionsfrukterna, ta inte med hinnorna. Blanda väl och låt svalna.

Bred ut gelén över tårtan. Täck över och ställ i kylen tills gelén stelnat, minst 1 timme.

Lossa kakan från formen runt kanten ochunder bottnen med en kniv.

Lycka till!

-iPia :)

Film: Välkommen Mrs. Doubtfire

2011-11-12 @ 18:50:03

Familjen såg en alldeles underbart rolig komedi av Chris Columbu igår kväll: Välkommen Mrs Doubtfire med Robin Williams och Sally Field, från 1993. Robin Williams spelar pappan som finner på en ovanlig lösning, för att få träffa sina barn sedan han förlorat vårdnadstvisten i en skilsmässa. Med varm och stundvis dråplig humor levererar filmen budskapet: "Mamma och pappa älskar dig alltid, även om vi inte kan leva tillsammans".

Betyg: @@@@

-iPia :)

Film: Välkommen Mrs Doubtfire, från 1993.

Cat-walk

2011-11-12 @ 18:27:10

Min man och jag bestämde oss för att gå en promenad i höstmörkret. Reflexvästar på och ficklampa i handen så skulle vi till och med kunna ta skogsstigen utan belysning. Det är ju förstås inte så spännande om man tänder ficklampan, så vi lät bli. Prasslade det inte lite bakom oss? Nä, inbillning. Eller? Väl borta vid ishallen - där det är upplyst igen - känner vi oss iakttagna. Så hör vi ett litet tyst och lite missnöjt: "Mjeou". Maken vänder sig om. Jo, där kommer vår lilla katt småspringande. Tyckte nog att vi var lite väl utanför hennes revir, men följde med ändå. Hon ville väl ha lite spänning hon också. Vår promenadkatt, på cat-walk.

Mjao på er! - iPia :)

Katten Freyja går på promenad.

Nya bloggar kommer här ...

2011-11-11 @ 14:31:24

I veckan har det hänt saker!
Min vän Ingela kom med idén att tre av oss som delar lokaler på jobbet, skulle starta en blogg tillsammans om hur det är att vara företagare, här mitt i Sverige. Här hittar du vad Ingela, Marie och jag skriver om det:
www.varaforetagare.wordpress.com
Av bara farten startade jag en blogg om hur det är att jobba som illustratör, grafisk formgivare och författare.
Här är den bloggen:
www.pianiemi.wordpress.com
Hoppas att du kommer att hitta något som inspirerar dig.
Carpe diem! - iPia :)

Chokladens Dag

2011-11-11 @ 14:08:30

Vill bara påminna dig om att det är CHOKLADENS DAG idag den 11-11-11.

Chokladens dag den 11/11.

Mmmmmmmmmmm........chooooooklaaaaaad.........
Det är värt att fira!
Carpe diem! - iPia :)

Jag passar på

2011-11-08 @ 15:54:40

Idag kom jag senare till jobbet: jag passade på att tvätta våra fönster hemma. 10°C varmt ute i början av november gör att jag ”passar på”. Undrar just om det är ett svenskt uttryck? ”Det är varmt idag, bäst att passa på”. Så tänker de nog inte runt Medelhavet. När jag ändå höll på, passade jag på att tvätta mina fönster på jobbet också. Skönt, nu hittar dagsljuset lättare in. För ett års sedan föll den första snön för att stanna, just så här i början av november. Jag är glad att jag har mina fria arbetstider. Så jag kan passa på. Jo, jag och 2 av mina företags-vänner här på jobbet har passat på att starta en ny blogg också, om att vara företagare. Välkommen att följa oss! Kanske vill du bli en av våra gästbloggare? Du hittar oss här: http://varaforetagare.wordpress.com/